mpongwe.

Jag känner att jag börjar leva afrika nu, om man nu kan leva det. Allting går långsamt och människor har alltid ett leende på läpparna. Jag börjar gilla det. Även om jag känner att det finns så mycket som saknas här, så många självklara saker hemma finns ej att få. Vi förstår nu varför sjukhuset ser ut som det gör, för att det finns inte material och pengar tillgängligt. Vi åkte till Ndola för att titta på material att renovera med igår, för att få en uppfattning. Det finns i princip ingenting och det som finns har alla samma av. Här finns inga takstolar, alltid får spikas eller löddas samman själv. Här finns endast tunna fiber skivor att ha som innertak, vilket är riktigt kass när det regnar in så mycket som det gör. Bra golv till sjukhus finns inte, yttertak är en sorts simpel galvaniserad plåt som gäller, inga valmöjligheter. Men så är det och det är bara att acceptera.

Idag var det avskedsfest för syster Erna, den tyska barnmorskan som har varit här i fem år och levererat över 1000 ungar. Fick föresten se ett par nyfödda idag, vi besiktigade maternity delen. Fantastiskt söta!! Så festen idag var väldigt intressant, det var sjukhuset som ville visa sitt tack. Det fanns ett bord längst fram där alla viktiga satt med vit duk och blomsterdekorationer. Sen satt alla andra en bit iväg på rader på träbänkar utan bord. Det var dans och sång, alla älskar att dansa! Sen åt vi grillat och sallader (kål). Alla dricker läsk, det är det man bjuder på för att visa att man har pengar. Cola och fanta. Ingen dricker alkohol inför andra eftersom det är en mission. Och man ber inför varje måltid och inför folk som ska lämna. Säger att herren kommer hjälpa dem hem trygga. Jag tror att det är bra med religion här, det ger folk hopp om en bättre framtid.

Nu ikväll har vi flyttat till eget hus jag och Björn, så jag har vuxensängen och Björn sover i ett barnrum. Det ska komma sju svenskar imorn som behövde gästhuset så vi fick denna lyxiga (i Zambiska mått mätt!) villa i vår besittning! Tyvärr ska vi inte sova här så många nätter men det gäller att njuta så länge man kan. Imorgon ska vi köra jeep med britterna till ett chimpans hem och bo över där! Ska bli riktigt kul med lite äventyr!

Stor kram!

Ps. allting blir lite efter då internet är så dåligt. När jag lägger upp detta har vi redan varit på chimpans centrum, men jag ska skriva om det ikväll så ni får det en annan dag!


Kommentarer
Postat av: Anders

Jag är mycket imponerad av allt ni hunnit med av dagliga kontakter - och morgonloppet! Hoppas ni får skön avkoppling med de vilda djuren och håll avstånd till elefanten och flodhästen - de är tunga!

2010-09-28 @ 19:48:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback