kärlek.

en vacker bild får pryda dagens innlägg då avsaknaden av kamera är enorm.
min kamera kommer förmodligen idag men de gör ingen nytta för bloggen på ett tag för jag måste ändå ha en ny dator också. värdelös teknik.

jag sitter här på landet och lyssnar på musik, läser bloggar och lägger upp en plan för denna hektiska höst.
den ska bli mysig! men tuff.
jag vet att man ska leva i nuet men att sitta på det där planet i december kommer göra underverk!

nu längtar jag efter malmö. folket där.
ska dit nu ett par dagar!

pusshej sålänge!

bergen.

vi steg upp 5 på lördagmorgon för att starta resan mot kusten i väst. väskan var packad och mackor bredda. taxin körde 2 trötta kära människor ner till jernbanetorget och där började helgens fantastiska resa! tåget till bergen gick i böljande alplandskap och jag fick en känsla av att vara tillbaka i mitt älskade schweiz. när vi närmade oss tågets toppdestination på 1200 m.ö.h. fanns det snö. oscar började frysa bara av att se den (han latino blod kommer fram ibland) och jag fick spritt i benen. tåget stannade i myrdal där vi fick gå av och ta luft. resan fortsatte neråt och det var länge sen jag såg något så vackert. små fjällstugor vid sidan av turkost vatten som nästan bubblar av kyla. vattenfall och fjordar som grenar sig ut i större vattendrag och alla dessa berg. På de högsta höjderna finns det inte ett träd och helt plötsligt förflyttar sig mina tankar till rysslands slätter. överallt kryllar det av norrmän i dyra allväderssätt. de har vandringsskorna i högsta hugg och ryggsäcken packad med överlevnadssaker. på en station sitter vi och ser på turister som ser allt annat än glada ut. bilderna de har sett i resebroschyren lever inte upp till deras förväntningar och de ser stelfrusna ut i sina blåa regnponschos.

klockan 14 anländer vi och blir hämtade av Silje i bil. det regnar men de har vi liksom räknat med. vi tar en sväng med bil runt byn för att få oss ett helhetsintryck. vilken stad, 250 000 invånare och inte ett högt hus. alla gator är enkelriktade stangator och alla hus (nästan iaf.) är byggda i trä. jag får ett intryck av att ha kastats in i en film och vi konstaterar ganska fort att vi gillar bergen även fast det regnar konstant. vi tar en sväng på byn och sätter oss på cafe.

när det börjar bli middagsdax kör vi hem och hämtar siljes kille, sigurd, och kör ner till stan. det visar sig vara omöjligt att få ett bord då alan jackson är i byn för en konsert och alla bönder runt om har klätt på sig cowboyhatten och åkt till stan. vi tar oss tillslut till ett peppes pizza utanför byn och äter gott!

väl hemma öppnar vi en flaska vin och silje och sigurd får köra iväg på kvällen då siljes bror får den liten flickan 3 på natten. jag och oscar somnar på luftmadrassen och sover till de kommer hem vi 11 dagen efter. frukost och sightseeing står på schemat. vi tar oss ner till den kända bryggan och tar turisttåget runt byn. jag blir förälskad i alla stora trähus upp på väggarna av bergen runt stan men oscar påminner mig ständigt om att jag inte vill bo där det regnar så mycket. sant så sant!

sen blir det middag på egon i alla brådska då grabbarna ska på fotbollskamp. jag och silje åker till cafe opera (inte lika flådigt som i sthlm, men mysigt!) för att fika med hennes vänner. när vi kommer hem möter vi 2 glada killar som sett brynn vinna med 4-2.

hela helgen har jag haft hosta som bara blir värre och värre. har hållt oscar uppe om nätterna och verkligen intalat mig själv att jag kommer dö. det gör ju så ont att hosta ordentligt. därför ska jag vara hemma ett par dagar nu och kurera mig. mest ligga under täcket och låta oscar få sova. =)

bergen var en underbar stad och regnet glöms lätt bort av alla fina små gator och hus.
silje och sigurd har varit fantastiska värdar och här kommer lite bilder!!!

tågresan.

jag utanför tåget.

jag och oscar i bilen.

silje utanför deras lilla fina hus.

vackra bergen.

regn gör att man fryser, ikke sant?!

jag och silje i det lilla turisttåget!

det var så rent och fin överallt.

kanske inte värdens bästa väder.

hus är min framtid och jag gillar det!

bergens äldsta byggnad, mariakyrkan.

nåt skepp.

silje och sigurd!

fina!

vi två!

"om väggar kunde tala..."

ha de finfint.
pussokram!

2010.

på ikea är det redan 2010. den nya katalogen har nu lanserats och det innebär bra dagar för oss anställda!
idag var jag på lunchmöte där vi fick se alla nyheter och höra föredrag. 4 rum var inredda och vi fick med oss alla trender för höst/vinter. väldigt trevligt!
inte nog med det så var alla nya maträtter tillagade för oss så vi skulle få prova. jag åt lax med brockolimedaljonger och god dillsås. till efterrätt var de prinsessbakelse. åt marsipanen!
lyx med gratis mat!
dagen på jobb gick fort. sen shoppade jag nytt stekjärn till mimmi innan jag stack hem.

nu sitter jag här med en bit mörk choklad och somnar sakna in.
ska upp 6 imorn. ughamej.

träffade silje igår och hon hade den mest underbara nyhet. hon ska ha barn!
jag vill också. vi vill också.
men någonstanns måste man bli klar med allt först.
så det ska jag.
sen ska de produceras!
=)

saknar alla hemma, men i höst kommer jag komma hem varannan helg.
fantastiskt!

ciao alla underbara!

tänk vad lite sol kan göra.

har varit lite deppig ett tag. behöver verkligen solen.
igår började den skina även över oslo. TACKAR för det!

jag har gett upp matten. mår redan mycket bättre.
när en kurs ger en magont och ständig stress så får man se över sitt liv.
den gjorde mig handikappad. jag ville alltid hem och plugga men väl hemma blev det ändå aldrig något gjort.
det får bli ett försök i höst.
annars får jag ta den senare.

jag känner iaf att orken börjar komma tillbaka.

har legat och solat idag. underbart!
nu ska jag duscha och sticka ner o träffa silje en stund.
hon är på besök.

imorn blir en fin dag. då är det lansering av nya ikea katalogen 2010.
ska bli middagsmöte. hyggeligt!