Fiji.

Sol, bad och strand. Fiji är det och inte så mycket mer. Jag har varit konstant varm och svettig i tre veckor förutom de timmar jag varit nere på 20 meter. Då var det 29 grader och jag huttrade.
Vi bodde först tre nätter på Nadi Bay Resort, underbart hotell med allt inom murarna. Poolen användes flitigt och vi åt massor av god mat!
Första stoppet på vår lilla ö-hoppning var fyra nätter på Waya Leilei eco haven resort. Den enda ön med resort som är egenägd av familjerna som bor där. Allt de tjänar används för att få barnen att ha råd att gå i skolan osv.
Jag älskade detta stället, jättefin strand, dock för varm att gå på, hängmatter i mängder och verkligen paradiset. Vi bodde i ett stort fint dorm som hade blommiga överkast och åt goda gryter med fisk och ris. Vi träffade ett jättetrevligt par ifrån Bergen som vi hängde med.
Vi ville dyka och helt plötsligt hippsomhapp skulle vi ta våran advance kurs där. Den innebär att du blir kvalificerad att dyka djupare, navigera, nattdyka mm. Man väljer fem dyk varar tre är fria. Nattdyket var riktigt spännande, vi såg en brun rocka, en jättestor märklig krabba och massor av självlysande anemoner.
Tredje dagen skulle vi göra djupdyket och mata hajar. Vi fick varsin kille som följde med oss så vi var fyra sammanlagt. Den ena äldre av dem började slänga ut fiskrester och fiskhuvudet, o så kom HAJARNA!! 3 stycket reefsharks (revhajar) som som tur är inte är så farliga. De är smala och lite läskiga. Vi låg och höll i en stor korall och fick tillslut hålla (klappa!) en. SJUKT COOLT!
Jag var i sjunde himmeln. Under i en grotta hängde två groupers, sjukt stora, som nog var lite rädda för hajarna för de vågade inte sig fram. De har enorma läppar och är tjocka. Ganska häftigt det med! Vi låg stilla så länge så tillslut var jag så kall att jag huttrade, då gick två av oss upp.
Sjukt galada och exalterade fick vi vårt nya cert! Wihaa!
Kvällen före djupdyket kom två glada tjejer från Brisbane fram och sen hängde vi med dom i två och en halv dag. Helt underbara, Jordan och Spring. Vi festade kvällen då vi var klara med dykandet och hade väldigt skoj! De bjöd in oss att bo hos dem i Brisbane, Jordan bodde på en stor gård 20 minuter utanför stan. De har kängruer i trädgården, hur ballt?!

Nästa ö var Naviti och White Sandy Beach resort. Katastrof var väl allt utom folket som jobbade där. VI fick en bungalow vid havet med 8 bäddar i, fint i sig men riktigt dåliga sängar. Vi blev praktiskt taget bombaderade av flugor, vidrigt många. Stranden var en stor hög med tång vid low tide och i princip obefintlig vid high tide. Vattnet var okej men det fanns nästan inga fiskar.
Maten var det värsta. Kul så här i efterhand men jag var konstant hungrig i tre dagar. Kanske sunt inte vet jag, men jag var så orkeslös. Utan mat blir man matt och vidrig att prata med. Till frukost fick vi kakor, små vita saker med sylt i. Jag åt två små och var hungrig en timme senare. Ingen dricka till. Lunchen bestod alltid av bara kolhydrater. Kolhydratdieten, ni har inte hört talas om den, för den gör människor arga och griniga.
Ibland fick man en bit annans till. Luchen var 1145 och middag efter 19. Därimellan fick man ingenting. Det enda som fanns att köpa var chips och kakor. Så varje dag vi 16 var vi så hungriga och åt en liten hög chips och blev svullna. Great!
Middagen vi 19 bestod av kolhydrater, ibland fick man lite lite fisk eller kyckling men då attakerades maten hårt av miljoner flugor. En kväll var jag och Evelina så hungriga så hon högg itu kokosnötter och så krängde vi. Det är fett, jag saknade fett.
Jaja, vi överlevde och kvällarna efter maten när det blev mörkt var underbara. Alla fijaner där dansade, sjöng och fnittrade. Vi lekte lekar och pratade med varandra!

Tavewa med Coral View var nästa stopp. Jag gillade det redan från båten påväg dit. Stort och öppet och massor av mat. De hade tom glass. Åt tre glassar första dagen.
Första kvällen festade vi med ett stort gäng britter, fanns britter i massor här och de kan festa! Lekte lekar och spelade spel, Några lekte tarzan och kom tillbaka med Papaya.
Trots mycket fest är det alltid frukost på alla öar klockan 730, så de är bara att gå upp.
Dagarna spenderades i skuggan alternativt i en kall dusch. Vi spelade massor av yatzy och poker.
Andra och tredje kvällen festade vi med ett nytt gäng britter på 19 år. Kände mig som 19 igen. Hade riktigt kul. De var helt galna allihopa! Sista natten somnade jag vid 3 men var pigg som en lärka vid frukosten dagen efter. Tror de beror på att man bara slappar hela dagarna.

Båtturen tillbaka till Denarau var 5 timmar, vi satt i Ari-condition och glodde film. Haha!
Mådde rätt bra av modern teknik runt sig.

Tillbaka på Nadi Bay var vi sjuka glada över att kunna välja mat själva och framförallt välja tid för maten när man känner för det.
Hade en sjukt kul tid ute på öarna men 10 nätter där kändes mer eller mindre som en  evighet.
Vi drog och käkade indiskt med två killar från Helsingborg samma kväll. Svenssonsemester på den!

Idag har jag vaxat mig, aj. Nu sitter vi på flygplatsen och väntar på flyget mot Brisbane som är lite sent. Vi ska möta Evelinas vän, Maria, som ska ner och semestra med oss en månad och såklart Jordan och Spring som ska hämta oss. Ska bli riktigt kul att vara ett riktigt tjejgäng. Vi köpte två flaskor Absolut på tax free (300 SEK för 2, billigt!) som vi ska ha och göra tjejiga drinkkvällar med!

Pussokram och hejdå FIJI!

Kommentarer
Postat av: mormor o morfar

Postat av: mormor o morfar

Hej Linda!

Äntligen fick vi höra ifrån dig och fått visshet om

att du lever.Underbart.Förstår av din skrivning att

ni har en underbar tillvaro med upplevelser och bad.

Här i Sverige är vi långt ifrån bad, full vinter masor av snö och ibland 20 grader kallt. Annars är

allt bra med oss, men längtar av att åter få se dig.

Var nu riktigt rädd om dig,inget får hända dig.

Hälsningar till dig och dina resekamrater

Mormor o Morfar

2010-02-04 @ 10:57:48
URL: http://lindar00s.blogg.se/
Postat av: Lisa



Gumman! Va UNDERBART med dykning! Är du advanced nu alltså!? Häftigt!

Sol och bad klingar härligt! Jag har väl typ Minimjölks-blå som hudton just nu....



Här har det varit 7-8 minus och kristallklart väder idag. Svensk vinter när den är som bäst!!! Tyvärr är inte isen här plogad så jag kan skrilla....Lite synd!



Jag och David har precis ätit fredagsmiddag bestående av morotssoppa och ett glas vitt till.

Mumma faktiskt ;)

Han hälsar så gott till dig!



I morgon ska vi till Sofia på examensfest (hon är färdig lärare nu!) och fira lite, sen blir övriga helgen ganska lugn.

Till veckan ska jag ut på treveckors praktik, ska bli väldigt kul! =)



Stor kram till dig och hälsa dina vänner!

Ta hand om dig, tänker på dig!



2010-02-05 @ 19:18:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback