hjälparbets-kurs i australienska buschen.

jag är på en intensiv kurs i hur man hanterar akuta katastorf-situationer i världen. vi började i torsdags och håller på till på tisdag. jag är helt slut. det är sannslöst intensivt och jag somar 10 varje kväll och går upp 6.30. inte van vid det som student. men det är otroligt interessant och antagligen något jag kan tänka mig att göra när jag får lite erfarenhet som ingenjör. man anmäler sig på ett register och blir inringt och inom 48 timmar är man påväg till platsen där tex jordbävningen eller översvämmningen precis inträffade. där hjälper man med det man är utbildad till. jag borde skapa temporära byar av tält med allt vad dränering och toaletter mm innebär.
vi byggde tält av stora presenningar igår och dagen innan det lärde vi oss använda walki-talkies på rätt sätt. så varje morgon har vi radio-check där alla sätter på den och svarar basen att de är där.
det är massor av föreläsningar av alla möjliga personer, rätt och lagar, kvinnligt och manligt perspektiv, hur det är att jobba där ute under press, allt vad man ska tänka på, hur man planerar innför det med all logistik osv. vi har lärt oss tusentals termer och hur olika hjälporganisationer jobbar.
imorgon ska vi ha heldag ute och vädret är helt fantastiskt så det blir underbart!
vi är ett härligt gäng med alla möjliga åldrar och erfarenheter. de flesta jobbar, vissa som ingenjörer, vissa för regeringen andra har varit ute och gett mat i åratal. det är alla fantastiska människor som brinner för detta och det ger mig så mycket inspiration!

nu sitter jag i mitt egna lilla rum, det finns en säng, ett skrivbord och en infravärmare. det är svinkallt om nätterna så jag har all värme på och dubbla täcken. och det är ensamt utan konrad. jag antar att jag längtar efter alla hemma mer bara för att han inte är här. det är lättare att ha någon nära än ingen. det är lite ensamt att ha sitt egna rum såhär. antar att det bara är att vänja sig. jag är iaf inte ledsen. =)

som sagt, jag saknar alla hemma. massor!
stoooor kram!!

Kommentarer
Postat av: Matilda M

Låter som en helt fantastisk kurs! Måste vara grymt spännande.

Tänker på dig och hoppas du har det bra!

Kramar,

Daddy K

2010-05-15 @ 15:11:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback