en rundresa.

vi aker mycket buss. i en buss i vietnam och kambodja gar det inte speciellt fort, max 70 km/h. detta betyder att man ser valdigt mycket. och jag alskar att sitta och titta ut. kanna efter hur manniskorna jag ser pa vagen kanner. vad de tanker pa och hur de mar. nastan alla ar i samlad trupp. jag alskar att se ett folk som umgas. stora grupper med manniskor som ser glada ut. lyckliga.
jag ser folk som lagar mat overallt, i stora kittlar pa gatan. i gathorn och i skrymslen. ett folk som alskar att laga mat, att ata och umgas over en nylagad nudelsoppa med kryddor och farska gronsaker.
jag ser djur av alla dess slag, alla springer de losa, men de vet var de hor hemma pa nagot underligt satt. hundar, katter, hons, getter, kor och vattenbufflar. bufflar som badar. kor som ater gras ifran vag-grenen. en hund som sitter och kliar sig i sin skitiga pals. djuren ar en del av vardagen. de overlever, aven om vi inte alltid vill tro det alltid.
palhus, stenhus och bamboskjul. deras hem. palhusen i tra ar enormt vackra. under star familjens tre vespor. det springer barn och djur i en salig blandning. en kvinna med sin nyfodda baby i en sjal runt kroppen. ett naket barn som leker i leran. i en bur ar minst 50 faglar inhysta. for sale.
butiker, overallt. som saljer allt. och da menar jag allt. nudlar, lask i pasar, torkad fisk, miniraknare, ''rolex-klockor'', pyjamaser i tjockt material, kepsar, stora vattentankar, bensin pa pepsiflaskor och tyg.
vi aker forbi en marknad. marknaderna finns overallt. det ar har manniskor gor affarer, arbetar och ater. det ar rokigt och rorigt. en salig blandning av lagad mat, farsk frukt och gronsaker, insekter och fisk, hogar med kott dar den flyger enorma mangder flugor over. delvis ar det helt underbart men ibland alldes for ohygieniskt. i mina ogon.
landskaper varierar ocksa mycket. ena sekunden ar det valdigt skogigt och bergigt, andra sekunden ar det akermark och jag kanner mig som hemma pa slatterna!
risodlingar med manniskor som gar och rensar ogras.
skogar med palmliknande trad.

dessvarre finns har mycket som gor mig ledsen och upprord.
prostitionen. over allt, dessa vita feta man med flickor som ser ut som 13. platta och fruktansvart sota. ororda.
handikappade manniskor. an idag skadas 30 manniskor i manaden av landminor och vapen som man tror ar forbrukade.
barn utan hem och klader. barn som tigger. som saljer bade det ena och andra.
jag vill hjalpa alla. jag vill engagera mig.
men det finns inte en chans att jag ska kunna hjalpa alla. jag far istallet gora sa mycket jag kan med min lilla budget. idag orkade jag inte min mat. vi fick ge den till en skadad man utan fot. han blev sa lycklig.
och hellre hjalpa en an ingen.
med sma medel.
det gor att nagon blir glad och jag kanner mig som en manniska.

allt ror upp kanslor. vi har det sa svinigt bra. vi lever ett liv i lyx och har inga faror som hagrar i varje horn.
vi ar ett priviligierat folk.
om alla feta vita man som kopte flickor istallet hade kopt en rullstol till man utan ben sa hade det gjort skillnad.
att kopa flickor ger istallet men for livet. och en tro i mannens huvud. att han ar gud.
snygg och rik.
helt sjukt.
jag blir upprord.

vi ar nu i Sihanoukville.
se bilder som nagon annan har tagit genom att klicka har.
vi bor anda nere pa stranden i nat som liknar en blandning av bar och skabbigt guesthouse. rummet vi har fatt kostar 4 dollar. 24 sek for oss bada. det kan man kalla budget.
imorgon aker vi ut till nat som heter bamboo-island och dar ska vi bo 2 natter. det ar en nagorlunda orord o med max 20 bungalows.
tror det ar en bit pa vag till mitt paradis.
en bra bok och en farsk apelsingjuice for 1 dollar.
livet ar ljuvligt.

och idag ska jag bjuda pa ett par bilder. wej!
puss pa er!
Klicka pa bilderna sa blir de storre! klicka sen igen sa kommer ni tillbaka!!



egentligen vill jag lagga upp alla bilder. men det far bli dessa salange. nar jag kommer hem ska jag visa mer. det finns sa mycket att fota.

nu ska vi lagga oss pa var madrass!
om det gar att sova, en bar under!

puss igen!

Kommentarer
Postat av: Ninni

Hej igen! Har precis läst din blogg och tittat på bilderna. Ska bli kul att se alla bilder sen när du kommer hem. Igår var mamma, pappa och tomas här och vi
hade jättetrevligt. Åt god mat, spelade spel (Alias, du vet det där med orden) och tittade på roliga klipp på datorn. Alla hälsar till dig! Var rädd om dig! Kramar från Ninni

2008-02-23 @ 11:23:23
Postat av: Daddy K

Hej hjartat!
Hoppas allt ar bra!
Fina bilder, du o Lisan...lika sota som alltid!
Maste se era sota face snart! Alldeles for langesen nu!
Ha det bra o fota mera!
Vill se allt sen!
Puss,
Matilda

2008-02-24 @ 18:56:17
Postat av: Marina

Hej tjejen!! låte som ett äventyr du sent kommer glömma ska bli så kul att få höra alla berättelser om vad ni upplevt när du kommer tillbaka...jag är så avundsjuka på alla som är ute och reser och jag börjar bli rastlös här hemma i gråa tråkiga Sverige ... men jag kanske får möjligheten att snart ge mig av till andra sidan jorden =)..saknar att få umgås och prata med dig
Pussar och Kramar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback